TOP 10 Největší civilní lodní tragédie

0
472

Určitě všichni slyšeli o nedávné tragédii lodi Costa Concordia, která se stala u břehu italského ostrova Giglio. I přesto, že tato tragédie byla obrovská a zahynulo při ní přes 2 desítky lidí, nejedná se z daleka o největší počty obětí na životech, které se kdy staly při tragédii na vodě. Nyní se už podívejte, jak mohou skončit zprvu nevinné lodní plavby, tedy na těch TOP 10 nejtragičtějších.

 

10 náraz lodi Salem Express do korálového útesu

počet obětí: 464

místo: nedaleko přístavu Safaga, Rudé moře

datum: 15. prosince 1991

–  Loď byla vyrobena francouzskou společností v roce 1965. Po téměř dvaceti letech používání ji odkoupila jistá egyptská společnost a dala jí jméno Salem Express. K poslední plavbě loď vyplula v roce 1991 z přístavu  Jeddah v Saudské Arábii. I přes fakt, že lodi velel zkušený kapitán Hassan Moro, došlo k této tragédii. Osudné bylo rozhodnutí zkrátit přistávací manévr, aby loď dorazila do přístavu co nejdříve.  Důvodem pro tento nebezpečný manévr bylo dvoudenní zpoždění a údajný nátlak ze strany společnosti, která vlastnila tuto loď. Dráha tedy vedla oblastí, kde se nacházely korálové útesy, které ve tmě  posádka nemohla z paluby včas zahlédnout, tudíž nebyla nejmenší šance zareagovat. A došlo tedy k nejhoršímu. Salem express o půl jedné ráno narazil do útesu a šel neodvratitelně ke dnu (údajně loď byla jako krabička sardinek). Mnoho lidí přišlo o život rovnou, vinou prudkého nárazu. Bohužel ani jeden záchranný člun nebyl spuštěn, aby zachránil životy lidí na palubě, a tak mnoho lidí marně bojovalo o život v rozbouřených vlnách. Někteří lidé přežili jen díky proudu, který je dopravil ke břehu. Při této tragédi přišlo o život asi 464 lidí, ale číslo může být o hodně větší, svědkové nehody tvrdí, že na lodi mohlo být až dvakrát tolik lidí.

 

9 převrácení lodi Princess of the Stars

počet obětí: 773

místo: u filipínské provincie Romblon

datum: 21. června 2008

– Loď Princess of the Stars se vydala na svou poslední plavbu z Manily na ostrov Cebu, tam už bohužel cestující nedorazili. Na cestě je postihl ničivý tajfun Fengšen. Na moři vznikly obrovské vlny, které byly nad sílu lodi. Plavidlo se díky nim převrátilo. Kapitán neváhal a nechal ihned vyhlásit, ať si lidé oblečou záchranné vesty a okamžitě opustí loď. Přeživší svědci tvrdí, že kdo neopustil loď neměl šanci přežít. To ovšem nemohli zvládnou starší lidé a děti. Mnoho lidí spekuluje nad tím, jestli jsou bezpečnostní opatření dostatečná a lodě v dobrém stavu, protože to není jediná  tragédie tohoto typu, která se v této oblasti stala.

 

8 potopení lodi Estonia

počet obětí: 852

místo: Baltské moře

datum: 28. září 1994

– 28. Září 1944 se potopil ke dnu trajekt Estonia, zahynulo při tom 852 lidí z toho 501 Švédů.  Nehoda se stala přibližně v jednu hodinu ranní na cestě z Tallinnu do Stockholmu. Mezinárodní komise po třech letech vyšetřování, stanovila jako příčinu potopení plavidla otevření předního hledí, které bylo způsobeno špatnou údržbou a rozbouřeným mořem. Za to byla komise kritizována, jelikož neurčila žádného viníka, ani nedokázala vysvětlit,  proč k tomu nedošlo již dříve. Díky těmto nejasnostem zde vzniklo několik konspiračních teorií. Jednou z nich je, že za to může exploze uvnitř lodi. Tato teorie se opírá o to, že potápěči našli otvory ve vraku, které nemohli, podle britských expertů, vzniknout jinak,  než explozí uvnitř lodi. Výbuch mohl být způsoben např. vojenským materiálem, který se na této trase občas tajně převážel. Švédská vláda chtěla nejdříve celý vrak zalít betonem, to jí však neprošlo. Tak alespoň přijala nestandardním zákon a z vraku lodi Estonia udělala podmořský hrob. Za potopení k vraku Estonia hrozí vězení. Neboť švédská vláda znemožnila přistup k vraku, nikdy se nejspíš nedozvíme se 100% jistotou, co skutečně stálo za potopením lodi, a to nahrává konspiračním teoriím přímo do karet.

 

7 srážka trajektu Don Juan s nákladní lodí

počet obětí: nejméně 1000

místo: nedaleko od ostrova Mindoro

datum: 22. dubna 1980

– Filipínský trajekt Don Juan 22. dubna 1980 v mlze narazil do nákladní lodi. Událost se stala nedaleko ostrova Mindoro. Zahynulo tehdy nejméně 1000 lidí.

 

6 srážka lodi Empress of Ireland s nákladní lodí

počet obětí: 1012

místo: kanadská řeka sv. Vavřince u Quebecu

datum: 29. května 1914

– Tento parník se potopil na kanadské řece sv. Vavřince. Plavil se v husté mlze, když v tom narazil do malé norské nákladní lodi. Při tragédii zemřelo tolik lidí kvůli několika  faktorům. Tím nejpodstatnějším je, že se loď potopila ohromně rychle (za pouhých 14 minut zmizela celá pod hladinou). To bylo způsobeno tím, že se loď rychle naklonila na bok a řada vodě odolných dveří nemohla být za tak krátký čas uzavřena. Voda tedy za velice krátký čas natekla do plavidla a zpečetila osud Empress of Ireland. Času na evakuaci lodi bylo tehdy méně než málo.