10 potravin bohatých na bílkoviny, do kterých byste to neřekli

Bílkoviny jsou cenné látky, bez kterých by tělo zdaleka nefungovalo tak, jak má. Mají úžasnou sytící schopnost, zároveň jsou hlavním stavebním kamenem svalů. Možností, jak doplnit tělu proteiny, je hned celá řada a my se podíváme na desítku překvapivých zdrojů bílkovinových jídel, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku.
bílkoviny
Zdroje bílkovin se neskrývají jen v masu a mléčných výrobcích. (foto: 123RF)

Zatímco libové kuřecí i hovězí maso, ryby (obsah kolem 18-24 g bílkovin/100 g), tvaroh, jogurty, mléko, sýry nebo třeba vejce (obsah 8-30 g/100 g) či ořechy a semínka (obsah 12-25 g bílkovin/100 g) jakožto kvalitní zdroje bílkovin už všichni moc dobře známe, v říši potravin najdeme i mistry bohaté na bílkoviny, které není od věci zapojit do každodenního jídelníčku.

1. Fazole mungo

na ½ šálku obsah 24 g bílkovin (43 % doporučené denní dávky)

Mají jemnou texturu, sladkou ořechovou chuť a obsahují spoustu stopových prvků, vitamínů i vlákniny. Takové jsou vysoce proteinové mungo fazole, které i po uvaření (na rozdíl od jiných luštěnin) neztrácí vitamín C.

2. Čočka

na jeden šálek obsah 18 g bílkovin (36 % doporučené denní dávky)

V jednom šálku čočky objevíte srovnatelné množství bílkovin jako ve třech vejcích, a přitom bez jediného gramu tuku. Tím se může pyšnit čočka, která vyniká vysokou sytivostí a podporuje redukci kil.

3. Amarant

na jeden šálek obsah 14 g bílkovin (25 % doporučené denní dávky)

Bohatý na bílkoviny je i amarant, který má jemnou oříškovou chuť. Má vysoký obsah vlákniny, je nabitý vitamíny a minerály, přičemž umí dobře snižovat krevní tlak i cholesterol. A co se bílkovin týče, je na tom podobně jako hnědá rýže.

4. Teff

na ½ šálku obsahuje 13 g bílkovin (23 % doporučené denní dávky)

Jinak také milička habešská přezdívaná jako ”nová quinoa” a jedná se o proteiny nabitou obilovinu, která je málo kalorická, obsahuje spoustu vlákniny, aminokyselin a stopových prvků, zejména pak železa. Kromě toho, že rychle a na dlouho zasytí, také snižuje chuť k jídlu.

teff
Takhle vypadá teff, rovněž bohatý na bílkoviny. (foto: 123RF)
Total
0
Shares
Související články
Total
0
Share